Pengeluaran Beras Malaysia.

1. Malaysia kini hanya menghasilkan 70 peratus keperluan beras negara. Malaysia masih perlu mengimport 30 peratus daripada keperluan berasnya. Rakyat Malaysia perkapita menggunakan 77kg beras setahun.

2. Satu cara untuk menangani masalah itu ialah kerajaan sedang berusaha untuk membuka beberapa kawasan Jelapang Padi baru bagi memastikan bekalan beras negara terjamin, dan kawasan Jelapang Padi baru yang telah dikenalpasti adalah di Sabah dan Sarawak serta beberapa negeri lain. Di samping itu, sistem tali air di kawasan Jelapang Padi sedia ada akan dibaiki.

3. Sarawak bakal mencapai 100 peratus keperluan sendiri beras menjelang 2015 daripada 53 peratus ketika ini. Malaysia mengumumkan satu pelan untuk menjamin bekalan makanan domestik negara dengan peruntukan RM4 bilion. Jumlah besar wang ini akan digunakan untuk menjadikan Borneo sebagai jelapang padi negara yang ke sembilan.

4. MADA kini mempunyai kawasan tanaman padi seluas hampir 100,000 hektar yang menyumbang hampir 40 peratus keperluan beras negara. Pengeluaran purata padi MADA adalah sebanyak enam tan sehektar.

5. Thailand menghasilkan 20 juta tan metrik (22 juta U.S. tan) beras setahun dan mengeksport dalam 9 juta tan metrik (9.9 juta U.S.tan). Thailand merupakan import utama Malaysia sebanyak 60 peratus atau 480,000 tan metrik setahun.

6. Bernas berperanan memastikan harga beras yang berpatutan dan juga menyimpan stok yang mencukupi.

No comments: